Трамвай у Миколаєві: 110 років історії міського транспорту

Загальний вигляд трамвайного вагону у м. Миколаїв (до 1917 р., ДАМО. Колекція фотодокументів. інв. № 21015

Грудень 2024 року ознаменувався святкуванням 110-ї річниці з моменту запуску електричного трамвая у Миколаєві. Ця подія стала важливим кроком у розвитку міської інфраструктури та перевезень, які залишаються частиною життя миколаївців і сьогодні.

Ідея впровадження міського транспорту в Миколаєві зародилася ще наприкінці XIX століття, коли розбудова промисловості та торгівлі потребувала вдосконалення транспортного сполучення. У 1897 році містом почала курсувати кінна залізниця, так звана «конка», яку обслуговували 22 зимових і 30 літніх вагонів та 200 коней. Проте вже у 1902 році стало зрозуміло, що цей вид транспорту не відповідає зростаючим потребам мешканців.

Перехід до електричного трамвая обговорювався довгий час.

Вартість обладнання та будівельних робіт для пуску трамвая склала приблизно 6 млн. крб. замість запланованих 2 млн. крб. за кошторисом. Трамвайний рух у м. Миколаїв був відкритий 21 грудня 1914 р. «Миколаївська газета» повідомляла: «Недільний день 21 грудня став святом не тільки для міського управління, а й для всього населення міста: офіціально був відкритий рух міського електричного трамвая, будівництво якого довгий час очікувалося населенням міста. Дійство відбулося у приміщенні нового трамвайного парку на розі Першої Піщаної та Глазенаповської вулиць. Вирішено було пустити по лінії Вокзал – Лікарня 12 вагонів. Передбачене відкриття руху по лінії Соборна – Спаськ не відбулося, так як за ніч насипало багато снігу, що повністю покрив колії, розчищення яких потребувало багато часу. Рух трамвая по всім прокладеним коліям планували відкрити у середині січня … Місцеві фотографи зафіксували окремі моменти свята фотографічними та кінематографічними знімками. На протязі дня переповнені вагони один за другим швидко перевозили маси народу з одного кінця міста у другий. Публіка, особливо на Соборній вулиці, з цікавістю споглядала за рухом вагонів…».

Перші маршрути трамвая з’єднували важливі частини міста, як-от Вокзал, лікарню, ринки та Каботажний спуск. До 1915 року довжина трамвайних шляхів склала 26,4 км, а парк трамваїв налічував 40 вагонів, виготовлених у Ризі.

Однак революційні події, громадянська війна та зупинка міської електростанції у 1917 році тимчасово паралізували роботу трамвая. Після відновлення в 1920-х роках цей вид транспорту став ключовим у перевезеннях робітників та службовців. У 1930-х роках Чорноморський суднобудівний завод виготовив для міста 40 вагонів, які експлуатувалися до кінця 1960-х років.

У 1950-х роках місто перейшло на трамвайні шляхи широкої колії, а з 1961 року розпочалася масштабна реконструкція шляхів, завершена у 1968 році.

Сьогодні миколаївський трамвай залишається одним із символів міської інфраструктури. Його історія — це свідчення технічного прогресу, соціальних змін і невпинного руху вперед, що поєднує покоління миколаївців.

Картузов Костянтин

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *